luni, 26 ianuarie 2009

Agentiile sub lupa - AA Travel

Din ciclul prezentat in titlu, vom discuta azi despre agentia AA Travel (un nume nefericit, ducandu-ne cu gandul la alte domenii), prima care se afisaza la o cautare pe google pentru V day, ca tot e la moda. Agentia AA Travel ni se prezinta pe site ca fiind o echipa de profesionisti ce utilizeaza un bagaj urias de ustensile de marketing, si in paranteza ne exemplifica aceste ustensile: seriozitate, modernitate, preturi competitive, calitate, flexibilitate, promptitudine, confort, respect, pentru ca noi (prin noi intelegand consumatorii de turism) sa fim intotdeauna multumiti. Scurt si la obiect, convingator teoretic dar sa vedem si practic.
  • Prezentare
Site-ul... are prea multi iepurasi pentru gustul meu. Trecand peste combinatia de vernil cu portocaliu ce-ti raneste pupila si cateva fotografii la fel de "tipatoare", el arata mai degraba ca un blog ce doreste in mod disperat sa atraga atentia, punct in care incepi sa pui un prim semn de intrebare la adresa "profesionalismului" cu care se lauda agentia. Nimic insa din atmosfera de vacanta pe care ar trebui sa ti-o induca un site ce vinde servicii turistice... in afara de logo-ul companiei, un desen cu doi palmieri banal, pe care il intalnesti deseori la hotelurile de pe litoral si la agentiile de turism. Deci grafica... nu foarte profesionista si comerciala sau cel putin pe mine una nu ma imbie deloc la a cauta oferte de vacanta... Dar pentru ca tot am promis, s-o fac!

Cat despre meniul site-ului, el se dovedeste a fi destul de bine organizat pe tipuri de calatorii, ceea ce se traduce prin simplu si usor de folosit. De asemenea toate butoanele sunt functionale, ele deschizand rubricile organizate in ordine alfabetica si fara a ne plictisi cu prea multe informatii inutile. Apreciez de asemenea faptul ca toate introducerile si prezentarile diverselor tipuri de oferte de pe site sunt concepute de ei, fara sa-si fi insusit informatii si prezentari de pe alte site-uri. Iata deci ca se poate!
  • Tipuri de oferte
Asa cum discutam mai devreme, ofertele agentiei sunt bine delimitate iar detaliile sunt oferite in mod "organizat", ceea ce permite identificarea rapida a informatiilor ce ne intereseaza. Sa aruncam deci o privire peste toate sa ne facem si noi idee despre ce discutam:

Sejururi - La aceasta rubrica sunt cuprinse atat sejururile clasice, pentru o multime de tari la care nici nu te gandeai (si cred ca 10 zile daca stateam si ma gandeam unde sa merg, tot nu mi-ar fi venit in minte destinatii precum Vietnam, Afganistan sau Djibouti) cat si pachetele de ski, Ziua indragostitilor, Paste sau Craciun 2009. Odata aleasa tara, se afiseaza lista cu orase si din acest meniu, dupa o prezentare in cateva cuvinte a orasului, ajungem in sfarsit la lista de hoteluri, foarte bogata, dupa parerea mea, ajungand la 632 de hoteluri pentru Paris, 260 pentru Barcelona si tot asa, ceea ce nu-i rau! Cu toate astea, informatiile oferite despre fiecare hotel sunt mult prea sumare, iar numarul fotografiilor este limitat la 3, ceea ce inseamna ca, in cazul in care un client este interesat sa rezerve hotelul, trebuie sa caute pe alte site-uri pentru mai mult informatii si poze relevante, ceea ce cu siguranta nu este in avantajul agentiei, existand riscul de a pierde clientul in cazul in care gaseste un site care-i ofera mai multe informatii. Cat despre tarife, ele sunt afisate cu mentiune "pret mediu", gresit din mai multe puncte de vedere: in primul rand ca nu se vinde un produs ci un serviciu pentru care se percepe un tarif si in al doilea rand pentru ca nu ofera nicio informatie concreta, tarifele variind in functie de perioada, de tipul de camera etc. Apropo de asta, inca nu am elucidat misterul: pretul este de persoana, de camera, cu sau fara mic dejun?

Chartere - Daca preferi totusi un pachet ce include transportul si hotelul, agentia iti pune la dispozitie. Atentie insa, am gasit destul de multe destinatii afisate, pentru care nu exista insa niciun serviciu, adica inutil. Daca vrei deci ceea ce numeam o vacanta "asistata", cu ghid si toate cele si program impus, ai cateva destinatii "clasice" pentru care poti opta si cateva hoteluri la alegere. Zice pe site ca asta inseamna sa think smart!

Circuite - 10 destinatii interesante cu un program infernal, accesibile probabil doar celor ce au destula energie si nervi cat sa viziteze cate 3 orase pe zi. Obosesti doar citind programul circuitului, ca sa nu mai vorbim de faptul ca practic nu vezi decat cateva puncte de atractie turistica alese de persoana care a conceput programul, fara a te bucura in realitate de nimic din exotismul tarilor vizitate sau a gusta macar putin din placerea calatoriei. Si asta bineinteles pe destul de multi bani!

Destinatii exotice... sau mai bine zis alte destinatii exotice, create special pentru a-ti testa cunostintele de geografie. La acest capitol au fost introduse probabil destinatiile si tarile cel mai greu accesibile din lista de sejururi, prezentate insa intr-un mod sumar. Daca intentionezi sa iti petreci vacanta in Johor Bahru, Guayaquil sau Maputo, aici este locul unde trebuie sa cauti, cu convingerea ca nu vei gasi prea curand pe la alte agentii astfel de oferte. Trecand peste originalitatea selectiei si peste senzatia ca cineva te ia "la misto", din punct de vedere comercial, aceasta rubrica mi se pare absolut inutila si ma indoesc ca, in ciuda tarifelor hotelurilor ce par foarte accesibile, romanii ar "da iama" in Sri Lanka, Mozambic sau Insulele Virgine Americane, din motive evidente. Ca informatie generala, hotelurile sunt prezentate la fel de superficial, fara prea multe informatii si mai ales cu un tarif vag.

Bilete avion - La aceasta rubrica veti gasi un simplu formular in 3 pasi ce trebuie completat si trimis la agentie pentru a-ti face o oferta pentru zbor. Dat fiind faptul ca persoana care completeaza formularul are acces la internet si stie sa foloseasca un site, daca a ajuns la aceasta rubrica, mi se pare inutila prezenta acestei rubrici cand oricine ar putea cauta pe site-urile de specialitate fara a mai plati vreun comision (pentru ca nu ma indoiesc de faptul ca tarifele propuse de ei sa nu contina si un comision).

Croaziere - Oferta redusa la 4 croaziere in Egipt respectiv 4 propuse de Celebrity Cruises, pe care le puteti insa consulta si rezerva direct de pe site-ul companiei. Celelalte croaziere afisate nu exista, dupa cum ne anunta site-ul.

Visit Romania - Iata o rubrica informativa pentru turistul strain care intra pe site, bineinteles in limba engleza, continand cateva informatii vagi si indemnul din titlu, argumentat cam ca la clasa I, atunci cand te intreba invatatoarea ce stii despre Romania si fara niciun fel de suport. Cum nu ne priveste si nu are niciun fel de relevanta, vom sari peste aceasta rubrica, apreciind insa initiativa, nu si continutul.
  • Tarife
Ei bine, asta este capitolul meu preferat si probabil cel mai interesant si pentru clientul ce doreste sa plece in vacanta. Daca pana acum am discutat despre fatada, hai sa vedem concret ce ne ofera agentia.

Paste 2009 - Daca tot ne imbie toti iepurasii de pe site, hai sa vedem cam cat ne costa practic. Trecand peste numarul foarte mare de oferte in Bulgaria (desi si eu, ca mai toti romanii, ne-am saturat de ele, mai ales de de litoral - apropo, ce sa cauti pe litoral in aprilie?), am ales oferta Paste Praga avion (18-22 aprilie), tariful fiind de 549 euro/pers/ loc in camera dubla cu mic dejun, la care adaugam 100 euro de persoana taxe de aeroport, cum ne informeaza site-ul, deci 649 euro.

Hotelul ales de agentie este Panorama Hotel Prague (fost Corinthia Panorama), 4 stele cu mic dejun inclus. Daca vom cauta hotelul pe internet, il vom putea achizitiona in aceleasi conditii la 320 euro pentru camera dubla, deci 160 de euro/persoana cu mic-dejun.

Tot pe site ni se spune ca zborul se va efectua cu Czech Airlines iar daca facem o cautare pe site-ul oficial al companiei aeriene, vom obtine tariful de 340 euro/persoana dus-intors cu toate taxele incluse.

Transferul de la aeroport pana in centru si invers cu taxiul costa aproximativ 26 de euro, dupa cum ne informeaza site-ul oficial al aeroportului, deci 52 euro (desi transfeul se va efectua cu autocarul, nu cu taxiul). In prima zi mai sunt incluse si turul orasului cu autocarul, insotit de ghid respectiv transferul cu autocarul pana la Biserica Sf.Cyril si Method, deci am putea adauga inca vreo 30 euro, celelalte activitati fiind optionale deci cu plata. Ceea ce inseamna ca, daca ne-am planifica singuri un astfel de sejur cu mijloacele ce ne stau la dispozitie ca internauti si fara acces la tarifele negociate ale agentiilor si la "ustensilele" lor de cautare, am face o economie de cel putin 67 euro.

Valentine's Day in Vienna la pretul de 899 Lei (210 euro de persoana la cursul de azi), incluzand cazarea in hotelul Delta, transfer cu limuzina de la aeroport, tur de oras cu vizita la Palatul Schonbrunn si biletul pentru Johann Strauss Valentine’s Ball.

Hotelul Delta poate fi rezervat pe mai toate site-urile la pretul de 69 euro/persoana pentru cele 2 nopti. Transferul cu limuzina de la aeroport ajunge la 50 euro/drum indiferent cate persoane transporta, deci tot cam 50 euro de persoana dus-intors. Un tur al Viennei cu vizita la Palatul Schonbrunn ajunge la 33 euros de persoana pe un site specializat in astfel de activitati iar biletul fara masa inclusa la Johann Strauss Valentine’s Ball este 45 euro pe site-ul viennaconcerts.com.

Totalul de persoana: 197 euro/persoana in cazul in care am plati serviciile separat fata de 210 euro/persoana oferit de agentie, in conditiile in care si pentru serviciile achizitionate separat platim comision agentiilor vanzatoare.

La capitolul "Charter" am ales Calella pentru ca deja am vizitat-o si am luat la intamplare pentru 19/06/2009. Pretul este de 580 euro de persoana la hotelul Amaika in regim de demi-pensiune la care se adauga 95 de euro/persoana taxele de aeroport, totalul fiind de 675 euro/persoana

Practic, hotelul Amaika (o alegere foarte buna!) poate fi rezervat pe alte site-uri la pretul de 318 euro/persoana cu demi-pensiune si taxe incluse. Zborul, daca doriti neaparat cu Tarom, ajunge undeva la 201 euro/persoana cu taxele incluse (la companiile low-cost fiind bineinteles mult mai ieftin) in timp ce transferul de la aeroport ajunge undeva la 31 euro/persoana dus-intors cu shuttle bus de la Easy-Jet sau chiar la jumatate daca preferati sa luati trenul. Totalul sejurului in aceleasi conditii ar fi de maximum 550 euro de persoana, fata de 675 euro platiti la agentie, o diferenta considerabila de 125 euro.

La capitolul "Destinatii exotice", ofertele sunt vagi, fara sa ne spuna tarifele exacte in functie de perioada. Ni se mentioneaza insa ca zborul costa 1200 euro/persoana iar hotelul 45 de euro/zi. Am verificat totusi preturile pentru perioade diferite alese aleator si am aflat ca pretul avionului poate fi de 850 euro/persoana in luna iulie cu KLM respectiv de 650 euro/persoana in septembrie cu Finnair in timp ce pretul hotelului este constant la 32 - 35 euro/persoana pe alte site-uri de rezervari. Va las sa trageti voi concluziile!

Cat despre celelalte servicii propuse, data fiind lipsa de informatii, este foarte greu sa faci un calcul estimativ pentru a-l putea compara.
  • Politica de anulare
Asa cum incep sa ma obisnuiesc, politica de anulare pentru orice fel de rezervare nu este afisata pe site deci ramane probabil s-o ghicim noi sau s-o aflam la semnarea contractului.
  • Asistenta la rezervare
Zero. De pe site nu se poate trimite decat o cerere de rezervare. Trimit deci o astfel de cerere de rezervare de hotel si una pentru avion, ceea ce ei numesc o pre-rezervare, si ti se spune pe site ca vei fi contactat in cel mai scurt timp pentru confirmare. Acum nu stiu cum masoara ei timpul pentru ca am asteptat 2 zile si nu s-a intamplat nimic. Incerci sa suni la agentie si nu raspunde nimeni. Trimiti si un e-mail care ramane fara raspuns. Cu alte cuvinte, te rogi de ei sa le dai bani iar ei nu sunt de gasit. Probabil la cat sunt de profesionisti sau de obositi dupa vanzarea a 80% din pachetele pentru Finlanda, dupa cum se lauda Adina Ceadar, director al agenţiei in ziarul Cotidianul, nu au timp de o sarmana rezervare de cateva zile intr-un oras nu foarte costisitor...

Iata deci cum se traduce practic profesionalismul AA Travel, un stereotip atat de la moda si de usor fluturat pe sub nasul cumparatorului de servicii turistice: un site strident, cu oferte scumpe si un serviciu ca si inexistent, o lipsa crasa de interes pentru potentialii clienti (fara a ma pune in postura clientului care a cumparat deja un serviciu si are nevoie de asistenta sau intampina o problema la hotel) dar mai ales o lipsa de respect impardonabila pentru acest domeniu. Exista insa o unda de speranta: de curand, agentia AA Travel, ce se recomanda ca una dintre cele mai inovative si de succes agentii de turism din Romania (nu sunt modesti deloc!), ne anunta pe BestJobs ca isi cauta un agent nou, calificat, experimentat in rezervari travel si dedicati experientei de satisfacere a clientului. Le dorim succes sa-si gaseasca omul potrivit, astfel incat macar o persoana din agentie sa corespunda auto-descrierii de pe site, in beneficiul consumatorului turistic ce incape uneori pe mana lor!

6 comentarii:

  1. Postul tau este partinitor si rautacios. Am facut cu ei 4 concedii. Sunt super tipii, au cele mai bune preturi pentru Bulgaria, Turcia si Grecia. Marius Ilie

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca postul meu va pare "partinitor si malitios", va invit sa cititi mai multe despre agentia pe care o laudati dintr-o sursa publica (asta daca nu cumva sunteti de la agentie si stiti exact despre ce este vorba) si sa va rugati sa nu patiti la fel: http://www.curierulnational.ro/Eveniment/2007-07-30/AA+Travel,+acuzata+ca+isi+bate+joc+de+clientii+litoralului+bulgaresc
    Cat despre preturi cum le numiti dvs si tarife cum se numesc de fapt, exista 2 categorii de oameni: cei care platesc mai mult din naivitate si din cauza unui orizont ingust de gandire si cei care o fac in mod constient. Depinde de dumneavoastra in ce categorie doriti sa va plasati, ca de platit comisioane grase agentiei oricum o faceti!

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu am citit mare lucru despre aceasta agentie dar va pot spune din experienta proprie ca este una din agentiile cele mai slabe din Bucuresti.Am facut o rezervare in luna aprilie pentru Bulgaria si la nici o saptamana aceasta a schimbat pretul.In luna mai s-a petrecut acelasi lucru.In data de 17.07.2009 am fost la agentie pentru a achita diferenta de suma pentru a putea intra in posesia biletelor.Aici am avut neplacuta placere sa o cunosc pe "d-na Ceadar".In momentul in care i-am cerut socoteala pentru diferentele afisate pe site in fiecare luna raspunsul a fost unul sec sunt oferte last minute.Aceste oferte daca nu stie distinsa doamna sunt ofertele pe care un client le solicita inainte de a pleca ce cel mult o saptamana.Cand i-am explicat ca in contract scrie negru pe alb ca turistul beneficiaza atat de modificarile in plus sau in minus nici nu a vrut sa auda.Clientul este obligat sa achite numai diferentele in plus nicidecum o micsorare a valorii contractuele.Nu am vrut sa-mi dea voucherele deoarece mai am de achitat o diferenta de 20 EUR suma ce reprezinta diferenta la transport deoarece am optat pentru autocar.Acum spuneti si voi oameni buni daca aceasta agentie merita respectul sau nu atata timp cat noi suntem clientii care platim comisioane si nu invers."Distinsa doamna" se comporta cu clientii destul de urat,nu are nici un dram de respect chiar am fost indemnata sa fac reclamatie unde vreau ca nu o intereseaza.Sunt decisa sa fac reclamatie la OPC.

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte utila aceasta analiza. Am facut si eu pe cont propriu cateva cercetari online referitor la agentia respectiva si m-am lamurit repede. Nu merita sa faci rezervare la ei decat daca vrei sa risti vacanta cu orice pret pentru cativa eur platiti mai putin. Iar in final - o sa platesc mai mult. Multumesc pentru informatie.

    RăspundețiȘtergere
  5. De 4 ani mergem in concedii ,de 1 maisi alte ocazii prin agentia AATRAVEL si totul a fost O.K. ne-au facut recomandari excelente iar personalul a dat dovada de multa seriozitate.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt perfect de acord cu admin. Atitudinea personalului este cea mai importanta iar la aceasta agentie lipseste cu desavarsire. Daca vreti sa va luati bilete la Duni sau in orice alta statiune din Bulgaria, sa platiti anticipat totul dar sa nu primiti voucherele si dupa aceea sa vi se spuna ca trebuie sa optati pt. alt hotel, va rog sa sunati la AA TRAVEL. Se pare ca romanii nu s-au plictisit sa sa lasa pacaliti pe banii lor.

    RăspundețiȘtergere