duminică, 22 februarie 2009

Agentiile sub lupa - 4 Anotimpuri

M-am gandit ca azi sa nu mai cautam pe google ci direct pe site-ul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, un fel de Dumnezeu in domeniu, pentru a gasi totusi un profesionist in turism. Am dat astfel in capul listei peste agentia 4 Anotimpuri, specializata in oferirea serviciilor de tip business si leisure, ce se prezinta ca fiind un partener de incredere, eficient, flexibil si responsabil. Pentru cei ce nu stiu, ANAT se lauda (si nu cred ca e prea greu acest cuvant), cu membri consultanti calificati si experimentati, care va ajuta sa alegeti cea mai potrivita calatorie dar in primul rand cu economii de 15-20% cumparand un pachet turistic de la agentiile membre in loc sa-ti faci propriile rezervari directe.
  • Prezentare
Nu stiu cum arata punctul lor de lucru din centrul Bucurestiului dar cu siguranta site-ul agentiei arata de parca cineva a incercat sa experimenteze toate functiile HTML pe care le cunoaste. Responsabilitatea pentru acest site apartine EU-Solutions, agentiei revenindu-i insa "meritul "de a fi ales aceasta companie de design web si a fi acceptat un site atat de prost facut. Practic, site-ul se prezinta cu cateva imagini foarte mari, in care preponderenta este plaja, ce se succed la interval de cateva secunde, alaturi de un logo, respectiv o bara de meniu portocalie si un meniu lateral cu bleu si portocaliu si poze, multe poze. Logo-ul ce cuprinde toate elementele "de baza" (mare, soare, palmier), ca la orice agentie romaneasca ce se respecta, dar cu un touch original, de Airbrush in MSPaint pe care, trebuie sa o recunosc, nu l-am mai intalnit din fericire pana acum. Ok, ok, e clar, agentia nu sta bine la partea grafica. Sa incercam atunci meniul... structurat in 5 sectiuni, ce se bat pentru titlul de "cea mai inutila rubrica pentru turistul roman", incluzand aici chiar si rubrica "informatii utile".
  • Tipuri de oferte
Bilete de avion - Nu foarte convingator si destul de haotic, rubrica este impartita in 3 rubricute cu informatii (de contact!), preturi incepand de la... (4 propuneri) respectiv ofertele speciale, 2 la numar, pentru Dubai si Beijing, destinatii greu totusi de digerat pentru turistul roman. Daca tragem linie, avem in total 6 oferte si un numar dublu de intrebari.

Hoteluri - La capitolul hoteluri, avem doua sectiuni, la fel de "bogate" in oferte si hoteluri: Romania cu Bucurestiul ca singura destinatie si lumea cu una, doua, trei... 18 destinatii si aproape tot atatea hoteluri, dat fiind faptul ca unele dintre destinatii nu au niciun hotel listat, in timp ce orase precum Budapesta sau Praga un singur hotel afisat. Este clar ca "diversitatea" si "posibilitatea de a alege" sunt cuvinte ce nu fac parte din vocabularul managementului agentiei.

La capitolul Pachete de weekend (bineinteles, scris intr-un cuvant), aceeasi saracie de idei si propuneri: 10 pachete sumar prezentate in scop informativ, nici pe departe comercial, ce, trecand peste banalitatile ce insulta cultura oricarui vizitator (Roma- orasul fondat de Romulus si Remus, Atena - locul de nastere al democratiei, Barcelona - capitala Cataloniei, Istanbul - oras-punte intre 2 continente sau Paris - capitala artei, modei si gastronomiei), nu-si ating nici macar scopul de a informa turistul, cu atat mai putin pe cel de a-l convinge sa si cumpere un astfel de pachet.

Daca celelalte rubrici nu atrag prea tare atentia, ma gandeam ca macar vara sa ne surprinda prin varietatea de oferte. Dezamagirea celui ce se asteapta la asa ceva este pe masura asteptarilor: Vara 2009 este insa, ca mai peste tot, o rubrica populata exclusiv cu 2 destinatii, eternele Grecia si Bulgaria. Iar daca in Grecia ne sunt propuse 3 statiuni, Bulgaria ramane "in top" cu ceva mai multe statiuni dar la fel de putine hoteluri, ramanand ca transportul sa ni-l contractam noi separat.

Asa cum este moda in ultima vreme, agentia 4 Anotimpuri ne ofera si posibilitatea de a cumpara prin intermediul agentiei bilete la FIA Formula One World Championship Race 2009 si serviciile aferente (cazare, bilete de avion, rent-a-car etc). Aplauze pentru incurajarea turismului evenimential in Romania! Cu toate astea insa, informatiile de pe site (anume pretul general al biletelor) puteau la fel de bine sa si lipseasca. Oricat de greu de crezut ar parea, chiar si un necunoscator in F1, si cu atat mai mult un cunoscator caruia i se si adreseaza rubrica (pentru ca ma indoiesc sa fie prea multi turisti carora, intrebandu-se ce fac in week-end, sa le vina ideea sa mearga la Kuala Lampur pentru F1), stie ca preturile acestor bilete sau pass-uri variaza in functie de categorie si vizibilitate (in picioare, bronze, silver, gold, platinum etc) si mai stie ca aceste bilete se achizitioneaza de pe site-urile de specialitate fara a mai plati comisioane inutile agentiilor de turism.

Destinatiile exotice par a nu reprezenta nici ele punctul forte al agentiei, existand un numar de 4 destinatii, neaparat all inclusive si neaparat 10 zile. Mai mult decat atat, lipsa informatiilor la fiecare dintre destinatii pare nu numai sa nu atraga dorinta de a calatori a vizitatorului respectiv increderea lui, dar nici macar sa justifice tarifele intre 1800 si 2300 de euro de persoana. La aceasta rubrica se adauga si circuitele... sau mai bine zis circuitUL China, Tibet, Hong-Kong de 4000 euro, ce probabil a produs furori la aparitie.

Tot din categoria "turism evenimential" dar postat la o rubrica diferita, avem si concertele Tina Turner, Limp Bizkit, Eric Clapton si Boyzone, prezente deja pe site-urile mai multor agentii de turism. Iar pentru cei s-au gandit sa-si ia concediu o saptamana pentru a face shopping si s-au plictisit de Milano sau Paris, agentia propune Singapore si Dubai, nu oricum ci la Festivalul de Shopping (?!), ca singure destinatii pentru astfel de activitati. Mai mult decat atat, agentia s-a gandit si la iubitorii de golf, probabil foarte foarte multi la numar in Romania, astfel incat vine si cu o oferta inedita in... ati ghicit: Mauritius! Intorcandu-ne cu picioarele pe pamant, dam de rubrica Paradisul copiilor cu 3 pachete pentru aceeasi destinatie, Disneyland Paris.
  • Tarife
E momentul sa probam, zic, spusele ANAT-ului cu privire la reducerile de 15-20% pentru clientii ce folosesc serviciile agentiilor acreditate de domniile lor, bineinteles referindu-ne doar la serviciile cu data fixa, dat fiind faptul ca pentru celelalte servicii (bilete de avion sau cazare), tarifele variaza in functie de perioada iar tarifele afisate pe pagina web sunt tarifele minime, turistului fiindu-i destul de greu sa ghiceasca singur cand poate rezerva spre exemplu o camera de hotel la un tarif minim.

Pachetele de week-end - La aceasta sectiune, nu va obositi sa cereti Roma pentru ca veti afla cu stupoare (sau nu), ca niciunul dintre hoteluri nu este disponibil pentru week-end-uri. Eu am ales Barcelona pentru 2 nopti in hotel Husa Oriente si zbor cu Iberia sau Tarom, in last minute, pachet ce agentia 4 Anotimpuri ni-l propune de la 425 euro/persoana cu toate taxele incluse. Practic, daca achizitionam serviciile separat cu ajutorul site-urilor ce stau la dispozitia oricarui utilizator de internet, am afla ca:

Daca rezervam biletul de avion direct de pe site-ul Tarom pentru week-end, pretul biletelor ajunge la 227,57 euro/persoana cu toate taxele incluse. Hotelul Husa Oriente poate fi achizitionat pe orice site la tariful de 269 euro/camera dubla pentru 2 nopti fara mic-dejun (15 euro/zi/persoana) deci in conditiile oferite de agentie ajunge la 164,5 euro/persoana pentru 2 nopti cu mic dejun. Diferenta intre pachetul oferit de agentie (minim 425 euro/persoana) si achizitionarea pe cont propriu a serviciilor (392 euro) este de 32.93 euro/persoana, adica aproximativ 10% in plus la agentia ANAT.

La hotelurile oferite pentru sejurul estival agentia nu sta deloc mai bine. Daca alegem, spre exemplu, un sejur de 7 zile in hotelul Melia Grand Hermitage (5*) la Nisipurile de Aur, o camera deluxe cu vedere spre parc si mic dejun inclus, in high season ajunge la 122 euro/camera/noapte deci un total de 854 euro/sejur. Daca vom incerca sa rezervam acelasi hotel pe un alt site, aceeasi camera poate fi rezervata la un tarif variand intre 84 si 94 euro/noapte, in aceleasi conditii (mic-dejun si taxe incluse) deci un total de 594.3 euro (hotel-board.com) sau 658 euro (gtahotels.com), o diferenta de 196 euro in cel mai nefericit caz, ce se traduce printr-un procent de aproximativ 30% in plus fata de sistemele de rezervare on-line respectiv tariful real al hotelului.

O privire fugara asupra ofertelor de bilete la Campionatul Mondial de Formula 1, incepand de la 90 de euro probabil de persoana pentru circuitul de la Kuala Lampur respectiv asupra celor ce pot fi achizitionate pe pagina oficiala (formula1.com), ce incep de la 27 euro/persoana, releva o diferenta evidenta ce nici nu necesita convertita in procente.

Pentru destinatiile exotice, compararea preturilor si tarifelor este si mai dificila, dat fiind faptul ca agentia uita sa mentioneze ca tarifele afisate nu includ taxele. de aeroport. Chiar si asa, daca alegem spre exemplu Varadero (Cuba), pentru 10 zile (eu am ales 04-14 iuniei pentru ca e destul de greu sa sincronizezi datele celor 2 companii aeriene si mai ales orele, dar puteti alege orice alte date in perioada mai-iunie) in hotelul Melia Varadero in regim all inclusive, cu bilete de avion Tarom (Bucuresti-Frankfurt) si Condor (Frankfurt-Varadero), agentia ne ofera un tarif incepand de la 1800 euro/persoana.

Hotelul Melia Varadero poate fi rezervat direct de pe site-ul lantului hotelier solmelia.com la un tarif de 128 euro/camera/noapte deci un total de 640 euro/persoana pentru cele 10 zile. Biletele de avion se pot achizitiona pe site-urile celor 2 companii aeriene la 222.93 euro/persoana Bucuresti-Frankfurt dus-intors si 778 euro/persoana Frankfurt-Varadero dus-intors, cu toate taxele incluse. Desi la prima vedere, diferenta intre tariful propus de agentie pentru pachet si tariful real nu pare prea mare (159.04 euro), taxele pentru cele 2 aeroporturi, neincluse in tariful agentiei ajung la cateva sute de euro, ceea ce inseamna un tarif cu aproximativ 25-30% mai mare la agentia ANAT.

Daca va hotarati sa cumparati un bilet la unul dintre concertele propuse de agentie, mare atentie la tarife: un pachet incluzand un bilet in picioare pe gazon la concertul Tina Turner din Praga spre exemplu, la care se adauga si 2 nopti de cazare (26-28 aprilie) in hotelul Movenpick (4*) si fara transport este propus de agentia 4 Anotimpuri la 237 euro/persoana. Biletul pentru concert poate fi cumparat online de pe site-ul oficial O2 Arena la pretul de 1790 CZK adica 65.31 euro la cota de azi in timp ce hotelul poate fi rezervat la o agentie online (spre exemplu booking.com) la tariful de 171 euro/camera dubla cu mic-dejun si taxe incluse pentru 2 nopti deci 85,5 euro/persoana. Astfel, daca alegem sa rezervam biletul si hotelul singuri, vom face o economie de 86.19 euro, ceea ce inseamna ca tariful agentie este cu aproximativ 50% mai mare decat tariful real al serviciului. Pai ce facem, domnilor de la ANAT?
  • Politica de anulare
Ca la orice agentie romaneasca, conditiile de anulare a rezervarii sunt o vesnica necunoscuta si ramane sa ne interesam pe unde putem, pe la vecini, la prieteni sau colegii de birou, in orice caz, nu pe site.
  • Asistenta la rezervare
Desi nu credeam, aspectul total anti-comercial al site-ului este compensat de o atitudine puternic comerciala a angajatilor. Dar asta cu o conditie: sa contactati cel putin telefonic, daca nu in persoana agentia pentru ca altfel, prin e-mail sa spunem, nimeni nu se oboseste sa raspunda. Voind sa testez eficienta agentilor, am trimis mai intai un e-mail cu o cerere explicita (deplasare profesionala pentru o persoana, 3 zile la Paris in hotelul Concorde La Fayette cu zborul aferent) careia nu i s-a dat curs in 24 de ore. Neprimind un raspuns, am contactat telefonic agentia unde o persoana cu un aer plictisit mi-a confirmat primirea cererii pe e-mail si mi-a promis un raspuns tot pe e-mail in urmatorul sfert de ora, notandu-mi din nou adresa de e-mail(?!), in incercarea de a ma expedia cat mai rapid. Nu trec insa 5 minute si primesc un telefon de la o reprezentata a agentiei, de data aceasta cu o atitudine total diferita, surprinzator de preocupata de cererea mea, atat de eficienta in a-mi cere toate detaliile incat nici nu mi-am putut da seama daca era aceeasi persoana sau nu. Uimitor, imi zic, chiar de apreciat! Dar caderea mea in admiratie nu a durat mult! Peste inca 5 minute, un nou apel, de la aceeasi persoana, care imi confirma gasirea unui zbor cu Air France, la 290 de euro/persoana, valabil numai in acea zi, pentru ca respectiva companie aeriana cere confirmarea imediata spre a garanta acel tarif. Trecand peste tonul apasat al agentului, informatia este partial adevarata: tariful si disponibilitatea unui loc la acest zbor nu pot fi garantate fara confirmare si deci plata serviciului... numai ca o companie aeriana nu preseaza clientul, dat fiind faptul ca rezervarea se efectueaza online, deci independent de controlul direct al companiei, iar tariful este de 221,83 euro/persoana cu toate taxele incluse, conform site-ului oficial al Air France. Ma prefac insa ca nu cunosc aceste detalii si ii explic agentului faptul ca rezervarea nu este pentru mine, asadar trebuie sa discut cu persoana care beneficiaza de serviciu, deci care il plateste, moment in care conversatia placuta si binevoitoare se scurt-circuiteaza, lasand locul celebrelor tehnici de vanzare locale si insistentei inutile: da dar maine tariful nu va mai fi acelasi si locul nu poate fi garantat fara plata imediata. Ok, zic, asa sa fie, imi asum riscul si cer politicos oferta cu zborul si hotelul, care inca nu m-a lamurit daca e valabil sau nu si la ce tarif (probabil nici nu cautase), pe e-mail, raspunzandu-mi-se pe un ton sec ca o voi primi. Cred ca este inutil de spus faptul ca acel e-mail nu a mai ajuns niciodata, ca pedeapsa ca nu am rezervat pe moment cu un comision de 70 euro, doar pentru biletele de avion, atunci cand mi s-a spus serviciul, ca un client rau ce sunt. Cam atat a durat deci profesionalismul agentiei, ce-i drept insa destul pentru a-mi crea o idee despre practicile comerciale de pe piata turistica romaneasca.

In final, nu-i nevoie sa trag eu concluzia, aceasta apartinandu-i, cu mici retusuri, chiar agentiei, la rubrica Prezentare: suntem orientati 100% spre clienti, fiind un partener de incredere, eficient, flexibil si responsabil. Ce-i drept, ca la mai toate agentiile de turism de pe piata romaneasca, cu eficienta, flexibilitatea si responsabilitatea stau mai prost dar orientarea este 100% catre client, sau mai exact catre buzunarul lui, si am toata increderea ca nu lasa nici cea mai mica ocazie de profit sa le scape. Cat despre dorintele pe care e nevoie doar sa le numim pentru ca ei sa le implineasca, as putea spune cu siguranta ca, desi pe aceasta au indeplinit-o cu succes, achitarea unor tarife duble fata de cele reale pentru servicii extrem de limitate nu se numara printre ele (si nici nu-mi amintesc sa o fi citit pe undeva pe site-ul ANAT). Incercati deci altele!

2 comentarii:

  1. Te contactez din partea EU-Solution in primul rand Nu suntem responsabili de continutul paginilor si calitatea pozelor ele sunt actualizate zilnic de catre agentia de turism.
    Nu avem un control asupra acestora asa ca te rugam sa retragi cuvintele la adresa noastra atat timp cat nu noi modificam continutul.
    O zi buna

    RăspundețiȘtergere
  2. Sa zicem ca ai dreptate si ca aveti astfel dreptul la replica, desi prin "Created, Designed and Hosted by EU-Solution" eu inteleg altceva. Oricum, faptul ca va puneti semnatura pe ceva atat de hidos spune multe si despre voi... Numai bine!

    RăspundețiȘtergere