duminică, 22 februarie 2009

Si apropo de mimetism

Si pentru ca tot venii vorba de mimetism turistic, haideti sa facem cunostinta cu cativa dintre "profesionistii" in turism, ce au binevoit sa-si prezinte ofertele la unul dintre targurile de turism din 2008 si care sunt direct responsabili pentru monotonia de pe piata turistica romaneasca.

Sa incepem cu domnul Traian Badulescu, editor al revistei Tour.ist, presedinte al Clubului Presei de Turism si purtator de cuvant al ANAT (ceea ce suna "intr-un fel"), care isi pretinta produsul si care se pare ca a invatat 2 cuvinte (turism si know-how) si le repeta obsesiv, spunand nimic cu aerul atotstiutor a celui ce imparte cunoastere.



Sa il ascultam apoi pe domnul Adrian Stan, director de marketing al agentiei EuroTravel (Targoviste), care ne prezinta "ca si noutate", probabil doar pentru domnia sa, oferta de vara Bulgaria 2009.



Iar daca erati in pana de idei pentru urmatorul sejur, Claudia Paun ne explica, bineinteles cu ticurile verbale aferente, cum o Vacanta de Vis inseamna pentru ei un revelion la Paralia, in cele 2 hoteluri (wow, 2 hoteluri!!!) propuse de agentie, "asa cum ne-au obisnuit". Pai daca tot "ne-au obisnuit", nu ar fi cazul, ma gandesc, sa mai schimbe putin placa?!



Sa schimbam putin aerul zic, cu oferta Travel Shop, prezentata de Alina Manescu. Asta doar in teorie si imagine pentru ca practic si aceasta agentie promoveaza tot clasicele Grecia, Turcia, Bulgaria. Ce original!



Dar ajunge cu Grecia, Turcia si Bulgaria, haideti sa vedem ce ne propune "cunoscuta" agentie Christian Tour:



Pai cum? Tot Grecia si Turcia? Da, dar pe un alt ton! Bine atunci, haideti sa-l ascultam pe domnul din imaginile ce urmeaza,
Alen Georgescu, general manager al Eurotravel Tgv, caci pare mai impunator, invitandu-ne sa vizitam anul acesta ce altceva decat... Bulgaria!



Iata si o agentie mai cu "dare de mana", ce-si face publicitate in sketch-urile lui Gyuri Pascu, pentru a ne propune prin gura domnului
Adrian Tudosescu de la Romadria Confort, la 11 ani de la infiintare, o destinatie inedita: Grecia (Paralia si Halkidiki).



Daca v-ati plictisit de Grecia terestra, incercati atunci pe mare: croaziera Grecia-Italia cu
Adonis Travel, reprezentant in Romania a Mineoan Lines.



Iar pentru diversitate, incercati si o varianta Egipt sau Tunisia, promovate de Best Reisen, probabil din disperare dar sfidand ridicolul, prin dansul din buric la standul agentiei.



Apropo de subiectul trecut, I rest my case! In speranta ca macar v-ati distrat, in cel mai trist sens al cuvantului, ma duc sa caut un Emetiral.

3 comentarii:

  1. Buna ziua! Acum am vazut comentariul dvs. si, ca de obicei, nu exista situatie in care sa nu intervin. Vreau sa va anunt ca nu sunt agent de turism, ci jurnalist, scriitor si om de comunicare.
    Ma "bucur" ca m-ati pus chiar primul pe lista, desi nu cred ca meritam aceasta "onoare", deoarece - repet - nu sunt agent de turism si nu am agentie. Am terminat candva o facultate de turism (SSJ), iar in prezent sunt si absolventul unui masterat de management si marketing in turism, la ASE. Ei bine, eu unul nu fac decat sa constat care sunt tendintele pietei romanesti - fie bune, fie rele... Recunosc, fata de acea prezentare a revistei tour.ist din martie 2008, am mai facut progrese. Si personale, si cu revista. Doar cine se misca mai si greseste, nu? :) In aceasta analiza doriti sa constatati monotonia ofertelor turistice. Dar va asigur ca sunt multe alte oferte care spar tiparul. Din pacate sau nu, Bulgaria, Grecia si Turcia vor fi mereu mai solicitate decat Thailanda sau Brazilia sau decat circuitele culturale de 10 zile datorita proximitatii, preturilor mici precum si a comoditatii romanilor, care doresc in mare parte sejururi si nu vacante active. Pe de alta parte, nu stiu daca ma puteti acuza de mimetism cand am fondat 3 reviste de turism (ANAT Media, tour.ist si 7 Travel - acum pe web), precum si Clubul Presei de Turism, alaturi de alti entuziasti. Dumneavoastra ce ati facut pentru turismul romanesc, in afara de a crea un blog unde criticati? Astept raspuns, chiar daca vine peste un an. Al dvs., Traian Badulescu

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma bucur sa primesc raspunsul dumneavoastra care, desi tarziu, imi argumenteaza inca o data cele mentionate in cateva posturi cu privire la atitudinea profesionistilor inchipuiti din turismul romanesc. Voi incepe insa prin a va ruga sa recititi cele scrise la adresa dvs, si asta pentru a nu va banui cumva de pedanterie sau de faptul ca profitati de ocazie pentru a va plasa pe o treapta superioara, facand parada de studii intr-un domeniu sau intr-altul. Nu de alta dar cred ca doar saptamana asta am respins cateva zeci de CV-uri ale unor persoane cu aceleasi studii ca si dumneavoastra, aproape irelevante atunci cand sunt juxtapuse prestatiei publice. Intorcandu-ne la prezentarea pe care v-am facut-o, m-am referit ca dumneavoastra ca editor al revistei Tour.ist (aspect relevant in acel context), presedinte al Clubului Presei de Turism si purtator de cuvant ANAT, nicidecum ca agent de turism sau director de agentie. Este posibil ca aceasta confuzie sa fi aparut din fraza precedenta care face referire la oferte dar, tehnic vorbind, in filmuletul cu pricina chiar si dumneavoastra faceati o oferta atata timp cat prezentati un produs, un bun ce se comercializeaza (ma rog, cel putin in teorie), avand pretul marcat chiar pe prima pagina si la crearea caruia ati participat in mod activ.

    Intorcandu-ne la subiectele de interes... Intr-adevar, ca purtator de cuvant ANAT, meseria dvs. este aceea de a difuza date, statistici, stiri in modul cel mai coerent. Veridicitatea lor (indoielnica de altfel) sau perspectiva din care sunt privite aspectele pe care le prezentati banuiesc ca nu va apartin, astfel incat acuzatiile mele nu vi se adreseaza in niciun fel. Poate singura obiectie la adresa dumneavoastra ar fi modul in care informatiile sunt recitate, nici macar prezentate, limbajul de lemn si ceva lacune discursive - pe care spuneti ca le-ati "reparat". Problema pe care o sesizam era insa de alta natura - nivelul intelectual si cultural foarte scazut al catorva reprezentati din acest domeniu si repetarea acelorasi si acelorasi stereotipuri si destinatii, ba mai mult, prezentarea lor ca o mare gaselnita personala. Ele insa au servit doar ca argument in expunerea precedenta, care contine din punctul meu de vedere o mai mare problema in turismul romanesc, pe care nu are sens sa o reiau.

    Nu este nevoie sa-mi spuneti de oferte care "sparg" tiparul, sunt convinsa ca exista. Problema nu era ca nu se gasesc cateva astfel de oferte ci faptul ca exista un tipar! Ca om de vanzari, inteleg comportamentul consumatorului si faptul ca o agentie propune spre vanzare ceea ce se cauta insa atunci cand toate agentiile de turism au ofertele trase la indigo si se axeaza pe prea putine produse, incep sa cred ca exista o problema. Iar aceasta problema este mult prea complexa pentru a fi expusa in 3 randuri dar cu siguranta implica lasitatea agentiilor de turism, lipsa ideilor creative, marketingul defectuos, comoditatea agentilor, lipsa unei culturi a calitatii si dorinta de castig usor, aspecte care se rasfrang asupra mentalului colectiv. Ceea ce ma duce cu gandul la intrebarea dvs. pentru a nu va face sa asteptati prea mult...

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu sufar nici de complexul atotstiutorului, nu imi atribui rolul mantuitorului in turism, nu consider ca am datoria de a schimba ceva sau vanitatea de a veni cu solutii salvatoare. Exista oameni platiti pentru asta care din incompetenta sau motivatii materiale nu o fac. Atunci ce pot fac eu pentru turismul romanesc? Ceea ce imi permite pozitia pe care o am: incerc sa constat in mod privat sau public defectele sistemului in care lucrez pentru a gasi solutii si a le aplica pe "terenul" meu. In mod concret, incerc sa educ consumatorul de servicii turistice pe toate caile pe care le am la indemana in acest moment, in masura in care intru in contact cu el si sa produc adevarati profesionisti in domeniu, nu agenti de turism ci consultanti, care sa faca mai departe acest lucru. Asta deocamdata! Daca aveti sugestii, va stau la dispozitie. Multumindu-va pentru atentia acordata, va doresc o zi buna si sa auzim numai de bine!

    RăspundețiȘtergere