sâmbătă, 11 aprilie 2009

Early booking-ul - o pleasca in capul operatorilor de turism

Din pamant din iarba verde, anul acesta mai marii din turismul romanesc au mai scornit o idee pentru a-si rotunji veniturile si a-si umple buzunarele si in perioadele low-season si pe vreme de criza: popularizarea conceptului de early booking. Folosit de ani buni pe piata internationala, atat de catre lanturile hoteliere de succes, de la Accor la Pullman, cat si de catre operatorii profesionisti ca Thomas Cook, si cunoscut empiric de catre orice turist ce calatoreste regulat sau isi rezerva sejurul prin intermediul unei agentii straine, programul early booking i se prezinta consumatorului roman de turism ca o inovatie si o mare gaselnita a ANAT-ului, cea care a si initiat acest program la 1 februarie 2009 ca o masura menita sa combata criza financiara (sa intelegem ca daca nu era criza, nu pupam reduceri de early booking niciodata?!) si nicidecum ca o tendinta normala a pietei turistice, insusita ca atare de consumatorul de turism de peste hotare. Si totusi functioneaza! Daca anul trecut cele 2-3 agentii care afisau reduceri pentru rezervarile efectuate cu cateva luni inainte de sejur erau nebagate in seama de catre turisti sau media si privite cu compasiune si infatuare de catre ceilalti turoperatori ce stiau foarte bine ca reducere inseamna un minus la profit, anul acesta agentiile de turism s-au repezit sa inhate ideea, ca doar era penurie, si sa anunte reduceri care mai de care mai atractive, in lumina camerelor de luat vederi, pentru ca, sa nu uitam, turismul madamei Udrea e vedeta anul acesta.

Si uite asa, in cel mai scurt timp, afisele, pliantele si site-urile de prezentare ale agentiilor de turism s-au umplut de reduceri iar cumparatorul de servicii de turism, dotat cu o sensibilitate acuta la propaganda mediatica, nici nu mai concepe sa cumpere un pachet turistic daca nu sta scris pe el un procent de reducere cat de mic, numai early booking sa fie. Mai putin vizibile spre deloc au fost insa informatiile privind conditiile de rezervare pentru obtinerea acestor reduceri, fie ca-i vorba de plata integrala imediata a pachetului turistic, de imposibilitatea de a mai modifica rezervarea sau de taxe de anulare 100% din valoarea pachetului, care se pare ca nu au mai avut loc nici pe afise, nici in pliante si de cele mai multe ori nici pe site-urile agentiilor (exceptie facand doar cativa operatori ce s-au sinchisit sa mentioneze undeva bine ascunse politicile de anulare sau modificare) si care altereaza conceptul de early booking, transformandu-l in non-refundable. Adicatelea, pentru a modifica sau anula o astfel de rezervare, bineinteles doar in cazul in care ti-ai facut o asigurare storno, trebuie ori sa mori, ori sa-ti fie devastata locuinta, sa primesti o citatie pentru prezentarea in fata instantei judecatoresti in timpul calatoriei sau sa fii concediat. Totusi, sedusi de tarifele teoretic reduse (si practic apropiindu-se cu putin de tarifele normale) si de propaganda ieftina cum ca acest program ar fi o masura anticriza, mai de voie mai de nevoie (ca doar nu ne-am putea imagina acum ca tehnicile de vanzare fortata nu au fost la datorie), romanii nostri cei loviti de criza financiara, cu salariile inghetate, cu o rata de somaj in crestere si fara siguranta locului de munca, au trecut peste riscurile pe care le implica o astfel de rezervare si s-au inghesuit sa cumpere 12 000 de pachete, pompand in acelasi timp 2,8 milioane de euro in agentiile de turism ce si-au incasat cuminti castigurile nesperate sau, in traducere libera, pe deoparte au transformat conceptul de early booking intr-o metoda de a vinde chiar si pachetele fara cautare si a obtine venituri substantiale rapid si fara riscuri, unele dintre ele gustand din binefacerile crizei si mentinand aceasta tehnica de marketing chiar si dupa data limita anuntata de ANAT, iar pe de alta, si-au asigurat linistea si confortul pentru o buna perioada de timp, fara a mai fi batuti la cap de clientii ce doresc sa modifice sau sa anuleze rezervari. Cine are insa impresia ca este vorba de un efort sporit din partea agentiilor de turism, care prin bunavointa lor cedeaza o parte din comision in favoarea clientului, si le duce grija, poate sta linistit: o mare parte dintre reduceri sunt date chiar de hotelurile familiarizate cu astfel de tehnici de vanzare (pentru ca reducerile se aplica in principal la cazare si nu la transport) si asta nu de ieri de azi ci de ani buni, fie sub forma de early booking fie sub forma de non-refundable. Acum, ca agentiile folosesc ca tehnica de vanzare aruncarea prafului in ochi mai treaca-mearga dar ca turistul nu-si pune intrebarea cam care ar fi comisionul agentiei in cazul in care isi permite sa renunte la 20% din valoarea pachetului si inca sa reziste pe piata, cu parere de rau dar spune multe si despre coeficientul de inteligenta al consumatorului de turism.

Pana una alta, si aceasta initiativa "cum sa-i prostim pe romanii sa le luam banii mai repede" a fost catalogata de ANAT ca un real succes, lasand impresia ca suntem pe drumul cel bun, avem rezultate semnificative, industria turismului se misca asa cum ne tot spunea domnul Anastasiu iar eu nu-l credeam pe cuvant si ca turismul romanesc este incununat doar de "succesuri", dupa modelul scroafei cu 20 de purcei dintr-o epoca de trista amintire...

2 comentarii:

  1. Bun...am reusit sa termin de citit toate postarile asa ca pot si comenta:
    - sunt absolut convins ca, in comparatie cu agentiile analizate de tine, exista pe piata romaneasca si exemple mai rele dar si mai bune. Poate reusesti sa gasesti o varianta "asa da"
    - intr-adevar rolul unei agentii de turism clasice este in scadere. Dar nu au disparut nicaieri in lume si nici nu o vor face foarte curand. Din diverse motive "human touch" este foarte important pentru multe categorii de clienti.
    - observ ca nu ai mai scris de la inceputul lui aprilie...sper ca nu ai renuntat :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Voi incepe prin a-ti multumi pentru interesul aratat, dat fiind faptul ca te-ai incumetat sa citesti toate postarile, un lucru cu care nu ma intalnesc zi de zi. Pe de alta parte, trebuie sa recunosc ca sunt putin uimita de pozitia rezervata pe care ai adoptat-o in ceea ce priveste cateva aspecte ale pietei romanesti de turism, dat fiind background-ul tau si sectorul in care activezi. Dar pentru a-ti raspunde la fel de punctual:
    - este posibil sa existe pe piata si agentii de turism clasice ce ar putea fi incadrate la categoria "asa da" dar probabil trebuie "sapat" adanc pentru a gasi una, ceea ce necesita timp si extrem de multa rabdare de care momentan nu dispun. In plus, nu asta este scopul meu in viata si sunt convinsa ca nu le-au murit laudatorii (inca). Pana una alta, nu stiu cum se face ca eu ma lovesc numai de cele "asa nu", si daca asta vad, despre asta scriu...
    - rolul unei agentii clasice este intr-adevar in scadere, din pacate prea putin si prea tarziu, dat fiind faptul ca radacinile lor sunt adanc infipte in mentalul colectiv. "Human touch"-ul se intalneste, asa cum bine stim amandoi, si la agentiile de rezervari online profi care de multe ori, si acum vorbesc din experienta proprie, dispun de agenti mult mai bine pregatiti decat cele conventionale de la colt de strada (ca se numeste ea Bd Magheru sau str.Elevului), pe care ii pot confunda uneori cu vanzatorii de tarabe. Poate suna malitios dar pana acum asta a fost impresia pe care au reusit sa mi-o creeze cea mai mare parte dintre ei.
    - intr-adevar observ si eu ca nu am mai scris de multicel. Valabil si pentru tine, daca e sa ne uitam la data ultimelor tale postari. :P Oricum, de renuntat nu am renuntat iar absenta mea s-a datorat in mare parte lipsei de timp. Stai linistit insa, promit ca revin cat de curand "cu forte noi" (ca sa folosesc un cliseu la moda) si te adaug si pe tine in blogroll, sa mai citeasca lumea (si aici ma refer la cei ce intra pe blogul meu) si de bine nu numai de rau!

    RăspundețiȘtergere